FANDOM

Sakura Haruno Muokkaa

Sakura Haruno (japan. 春野サクラ) on naispuolinen ninja Konohan kylästä. Hän kouluttautui tiimissä seitsemän, opettajansa Kakashi Hataken, ja kahden toverinsa Naruto Uzumakin ja Sasuke Uchihan kanssa. Sakura tajuaa tiimissä haluavansa voivansa tehdä jotain tiimin eteen, ja olettaa olevansa taakka muille tiimiläisille, niin tämä alkaa Tsunaden alaisena opiskella parannus-jutsua, ja aikahypyn jälkeen neidosta on tullut yksi Konohan paraista parannusninjoista.

Tausta Muokkaa

Sakura syntyi Kizashi ja Mebuki Harunolle ainoana lapsena. Hänellä oli suhteellisen normaali lapsuus, ilman tragedioita tai hankaluuksia. Kun hän meni opiskelemaan Konohan Ninja Akatemiaan, hänen luokkansa tytöt alkoivat kiusata Sakuraa suuren otsansa takia. Kiusaamisen takia hän peitti otsansa otsatukallaan, mutta tytöt huomasivat asian ja alkoivat kiusaamaan häntä asiasta vieläkin enemmän. Ino Yamanaka, eräs hänen luokkalaisistaan tytöistä huomasi asian ja alkoi puolustaa tätä kiusaajilta. Ino sai myös Sakuran arvostamaan otsaansa sen piilottamisen sijaan.

Vuosien kuluessa, Inon tuki ja apu saivat Sakuran pitämään itsestään enemmän ja teki hänestä oman persoonansa. Vaikka Sakura olikin kiitollinen Inolle tästä, hänestä alkoi tuntumaan siltä että eläisi kokoajan ystävänsä varjossa, ja siitä lähtien hän halusi olla tämän kaltainen. Jonkun ajan jälkeen, kun Sakura aloitti akatemiassa, hän ihastui Sasuke Uchihaan. Kerrottuaan ystävilleen tästä, Sakura oli kovin yllättynyt siitä miten suosittu hän oli tyttöjen keskuudessa. Sakura kuuli huhun, jonka mukaan Sasuke pitäisi pitkähiuksisista tytöistä, ja hän aloitti kasvattamaan hiuksiaan saadakseen ihastuksensa huomion. Muutama vuosi tämän jälkeen, Sakura sai tietää että Inokin oli ihastunut Sasukeen. Sakura päätti ystävyyden Inon välillä jotta he voisivat kilpailla Sasuken rakkaudesta, vaikkakin tämä aloitti todella katkeran kilpailun neitojen välille. Animessa, Sakura lähestyi Inoa kertoen hänelle tunteistaan Sasukea kohtaan. Ino päätti ystävyyden, aloittaen inhan hahmojen välillä sarjan alusta alkaen. Kun Sakura kertoi Sasukelle ensimmäistä kertaa tunteistaan, Sasuke torjui hänet sillä ei tuntenut tyttöä, ja sitten Sakura pakeni pettymyksestä ja nolostumisesta. Pojan torjumisen aiheuttama pettymys sai tytön iskemään puuta, jonka seurauksena Sisäinen Sakura sai alkunsa.

Luonne Muokkaa

Ennen aikahyppyä, sarjan alussa Sakura antoi ulkoisena vaikutelmana ystävällisen, huomaavaisen ikäisekseen ja itsevarman neidin. Hän ajoittain osoitti myös jonkun verran ujoutta ihastuksensa Sasuken ympärillä ja kilpailunhaluisuutta ystävänsä Inon ympärillä, mutta muuten neito vaikuttaa melko rauhalliselta ja maltilliselta. Tämä käytös kylläkin peittää sen miltä Sakurasta oikeasti tuntuu: tietyissä tilanteissa Sakura näyttää tahtovan laiminlyödä jonkun, kuten myös hän peittelee kateellisuutta ja vihaa. Näiden tunteiden näyttämisen sijaan muille, Sakura pitää ne sisässään, josta muodostuu ilmaisu jota kutsutaan Sisäiseksi Sakuraksi (japan. 内なるサクラ, Uchi Naru Sakura), kenellä on mielipiteet joita Sakura ei halua näyttää muille ihmisille. Sisäinen Sakura, jonka ulkoinen muoto on merkattu huudahduksella "Shannarō!", joka erottaa Sakuran ulkoisesta ja sisäisestä, ja fakta joka antaa Sakuran purkaa Mielen Kehonvaihto Tekniikan. Toisinaan, Sakuraa ja Sisäistä Sakuraa on aivan mahdoton erottaa toisistaan, usein kohti toveriaan Naruto Uzumakia; jos Naruto sanoo tai tekee jotain joka ärsyttää tai suututtaa Sakuraa, neito vastaa väkivallalla, reakiolla joka olisi yleensä Sisäisen Sakuran reaktio. Sarjan edetessä, Sakura alkaa yhä useammin olemaan avoin maailman asioille, hankaluuksiin joilta Sisäinen Sakura ei voi selviytyä. Akatemian oppilaana, Sakura onnistui opiskelemaan yksin hänen arvonsa takia, samalla pystyen välttelemään fyysisiä testejä joka salli tytön keskittyä enemmän ulkonäköönsä saadakseen huomiota Sasukelta. Ninjana, kuitenkin, tämä ei ole tarpeeksi: Pitkät hiukset joiden eteen Sakura näkee paljon vaivaa, on myös asia jota vastustajat voivat käyttää tyttöä vastaan; on tärkeää pystyä taistelemaan vastustajia vastaan, jotta muut ninjat eivät tapa häntä tai hänen tiimitovereitaan. Kynnys saa Sakuran olemaan tyytymätön itseensä, sillä ei voi avustaa paljoa taisteluissa ja jää taka-alalle, jättäen Sasuken ja Naruton pelastamaan tämän tilanteen tullen. Hän aloittaa muutoksen itsessään tämän takia, ottaen lähes kolme vuotta aikaa pystyäkseen samaan kuten Sasuke ja Naruto; ajan mukaan, hän olisi halukas käyttämään henkensä suojellakseen heitä, ja alkaen arvostaa heitä syvästi. Hän pitää Narutoa mallina tässä tavoitteessa, tämän kovan kasvun ja sen päättäväisyyden ollakseen siellä hänelle, ja muille läheisilleen inspiroimana. Kun hän tajuaa olevansa Narutolle yhtä ilkeä kuin Sasuke hänelle tytön kannustaessa, hän alkaa kohdella Narutoa paremmin kannustaessa tämän onnistumisia ja kertoessaan peloistaan ja toivoistaan hänelle.

Aikahypyn jälkeen Sisäinen Sakura esiintyy vain kerran, ja häviää kokonaan sen jälkeen. Syy tähän, on se että että Sakura vihdoinkin on kosketuksissa tunteisiinsa ja halukas kertomaan ajatuksistaan, itsensä mukavuus jonka hän sai aikana jolloin harjoitteli Tsunaden kanssa, vaikka tämä onkin saanut Sakuran ajoittain hiukan tunteellisemmaksi ja impulsiivisemmaksi. Sakuran väkivaltaiset ja/tai kovaääniset tunteenpurkaukset ennen aikahyppyä olivat usein osoittettuja ja hallitsemattomia Narutoa kohtaan, usein hänen muunnelmista viettelytekniikastaan, aina kun Naruto pyytää Sakuraa ulos, kuten myös silloin kun joku tekee jotain suututtaakseen hänet. Sakura ei mieti Narutosta huonosti lukuunottamatta sitä että hän pitää poikaa idioottina. Nyt Sakura kuitenkin pitää hänen taitojaan korkea laatuisina, huolehtii Naruton turvallisuudesta ja helposti tuntee kovaa syyllisyyttä tehdessään hänelle jotain, ja pitää Narutoa yhtenä läheisimmistään ystävistään. Huolimatta Naruton perverssin luonteen kritisoimisesta, Sakurallakin on pervomainenkin puolensa, nauttien jopa jostain jota Naruto piti ällöttävänä. Sai lopulta huomaa uskovansa että Naruto tuntee Sakuran liian hyvin oman hyvänsä takia, alituisesti laittaen itsensä henkilökohtaiseen vaaraan tunteistaan, saadakseen Sakuran onnelliseksi. Sakura liikuttuu kyyneliin tämän takia, tuntien syvää syyllisyyttä mitä hänestä tuntuu laittaen Naruton käymään läpi; ja huolimatta siitä että Sakura koitti ottaa vastuun itselleen tapahtuman aikana koittaen hoidella Sasuken itse, hän silti tajuaa olevan riippuvainen Narutosta hänen oman epävarman suorituksensa takia, joka melkein maksoi Sakuralle elämänsä. Hän päättää tehdäkseen kaikkensa hänelle, yrittäen olla tukevampi häntä kohtaan ja hänen Sasukea koskevia päätöksiä kohtaan, yrittäen auttaa poikaa kestämään haasteet jinchūrikinä elämiseen, ja taistellessa tämän rinnalla aina voidessaan. Häntä avustaa tavoitteessaan Tsunaden vaikutus, joka koulutti tämän halveksimaan häviötä ja taipumatonta tahtoa; hän asettaa itsensä vaaraan jotta muiden ei tarvitse varmistaa omien puoluelaisten voittoa.

Sakura on ollut rakastunut Sasukeen lapsesta asti ja aluksi hän koittaa saada pojan huomion yli kaiken muun. Hänen ihastuksensa alussa johtui tämän komeasta ulkonäöstä ja tämän asenteesta ja tämän torjunta esti Sakuran estämisen. Tiimitovereiksi tulemisen jälkeen, Sakura ymmärsi Sasuken epätäydellisyydet ja kärsimyksen, ja hänen halunsa muuttui pojan parhaan mahdollisen avun antamiseksi, jonka takia kaksikosta tuli läheisemmät, ja he alkoivat olla suojelevaisempia toisiaan kohtaan, ja tämä kasvoi tosirakkaudeksi ajan mittaan. Huolimatta siitä että Sasuke oli kiitollinen Sakuraa kohtaan että tämä rakasti häntä sen jälkeen kun tämä kertoi tunteistaan pysäyttääkseen pojan lähdön Konohakaguren kylästä, Sasuke torjuu tunteet mutta kiittää Sakuraa ennen lähtöään. Torjunta surettaa Sakuraa paljon, joka ajaa epätoivon partaalla hänet pyytämään Naruton tuomaan Sasuken kotiin. Kun Naruto epäonnistuu, se motivoi Sakuraa tulemaan vahvemmaksi että hän voisi itse tuoda Sasuken kotiin. Sasuke kuitenkin on kylmempi kumpiakin Sakuraa ja Narutoa kohtaan aikahypyn jälkeen: hän näytti erot heidän välillään kun he tapasivat yli kahden vuoden jälkeen, ja hetkinä kun hän tunsi kovaa vihaa heitä kohtaan samalla kun koitti katkaista välit kummankaan kanssa, hän koitti jopa murhata heidät. Hän koittaa erottaa itsensä tunteistaan Sasukea kohtaan kun hänestä tulee kansainvälinen rikollinen. Sakura myös koitti tappaa Sasuken Konohan ja Naruton puolesta, ja ettei hän enää vajoaisi alemmas, mutta hänen rakkautensa Sasukea kohtaan on liian suuri vahingoittaakseen poikaa. Hän luovuttaa itsensä mahdollisuudelle että Sasuke on lunastuksen toisella puolen, mutta silti, jopa Neljännen Ninja Maailmansodan jälkeen, hän pienesti toivoo että hän merkitsisi pojalle jotain. Kakashi jopa kertoo Sasukelle että Sakura ei enää toivo tämän vastaavan hänen tunteisiinsa ja että Sakura tahtoo vain pelastaa hänet, vaikkakin se on hajottamassa neidon sydämen. Huolimatta Sasuken rikoksista, Sakura suostui antamaan anteeksi hänelle sen jälkeen kun hän tosissaan pyysi anteeksi sitä kuinka paljon tämä satutti neidon tunteita. Hän oli myös yllättynyt kun hän näytti paljon ystävällisemmän asenteen häntä kohtaan ja alkoi tökkiä Sakuraa otsaan, joka on hellä ja kiintymystä ilmaiseva ele jonka hän oppi veljeltään Itachilta.

Naituaan Sasuken, Sakurasta tuli todella lojaali häntä kohtaan, eikä suostunut jättämään tämän läsnäoloa kun hän odotti parivaljakon tytärtä, Saradaa. Sakura kasvattaa Saradan itsekseen sillä Sasuke on ollut monta vuotta suorittamassa tehtävää. Sakura usein vakuuttaa tyttärelleen Saradelle että Sasuke rakasta kumpaakin ja palaa kotiin tehtävän loputtua. Äitinä, Sakura on rakastava ja suojeleva, ja hänellä on todella läheinen suhde tyttärensä kanssa. Hän kehuu tytärtään tämän onnistumisista ja yhtä nopeasti myös toruu teoista väärin. Vaikkakin Sakura on todella tukeva Sasuken vastuuta kohtaan, hän on myös pettynyt kun hän kiusaa Sakuraa sillä ettei suostu näyttämään kiintymystään tätä kohtaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki