FANDOM

Naruto syntyi noin kaksitoista vuotta ennen sarjan alkua hieman ennen kuin Kyuubi hyökkäsi Konohaan. Neljäs Hokage sinetöi Kyuubin Naruton sisälle pelastaakseen kylänsä ja uhrasi samalla oman henkensä. Ennen kuolemaansa Neljäs Hokage toivoi, että Narutoa kohdeltaisiin tämän uhrauksen vuoksi kuin sankaria. Eläkkeeltä Neljännen Hokagen tilalle palannut Kolmas Hokage yritti auttaa toiveen toteutumista määräämällä kyläläiset olemaan kertomatta Narutolle hänen sisällään olevasta Kyuubista.

Neljännen Hokagen toive ei kuitenkaan toteutunut: kyläläiset syrjivät ilman vanhempia elänyttä Narutoa siksi, koska tämän sisällä oli julma Kyuubi, ja itse asiassa monet alkoivat pitää Narutoa ja Kyuubia jokseenkin samana asiana. Vaikka aikuiset eivät kertoneet lapsilleen Kyuubista, lapsetkin syrjivät Narutoa vanhempiensa esimerkin mukaisesti. Naruto ei ymmärtänyt, miksi hänet jätettiin huomiotta, ja hän alkoi tehdä kaikenlaisia kolttosia saadakseen aikuisten huomion. Huomiontarpeen vuoksi Naruto alkoi myös elätellä haavetta Hokageksi pääsemisestä.

Lopulta kuitenkin Naruto alkoi saada itselleen läheisiä: hänen opettajansa ninja-akatemiassa, Umino Iruka, oli niitä harvoja, joka näki Naruton itsenään eikä Kyuubinä, ja siksi Irukasta tulikin Narutolle eräänlainen isähahmo, jollaista Narutolla ei ollut koskaan aiemmin ollut.

Nimi Muokkaa

Nimi "Naruto" on suomennettuna "pyörre", mutta se voi tarkoittaa myös japanilaista höyrystettyä kalaruokaa, jota lisätään usein rameniin. Lisäksi "naruto" on Japanissa lempinimi @-merkille. Uzumaki on suomennettuna "spiraali", tarkennettuna tornadomainen kolmiulotteinen spiraali, tai sitten "vesipyörre". Spiraalit ja pyörteet ovat merkittäviä symboleja Narutossa: esimerkiksi Konohan tunnukseen on tyylitelty spiraali, ja Naruton erään tavaramerkkitekniikan nimi, Rasengan, tarkoittaa suomeksi "pyörrepalloa".

Luonne Muokkaa

Naruto ennen aikahyppyä Naruto rikkoo sääntöjä ja haluaa olla huomion keskipisteenä, ja hänen taitonsa olivat hänen ninjaoppilasaikoinaan huonommat kuin kenenkään muun hänen luokallaan, mutta hän on päättänyt, ettei luovuta ikinä. Koska häneen ei kiinnitetty lapsena mitään huomiota, hän alkoi tehdä kolttosia tullakseen huomatuksi. Tämän vuoksi hän sai "Konohan äänekkäimmän, huonoiten ennustettavimman, hyperaktiivisimman ja pässinpäisimmän ninjan" tittelin, kuten Hatake Kakashi on maininnut. Hän halusikin päästä Hokageksi oikeastaan vain siksi, koska hän halusi päästä muiden huomaamaksi. Sarjan myötä hän kuitenkin luo yhä enemmän ja enemmän yhteyksiä toisiin ihmisiin, ja jonkin verran genin-vaiheen alun jälkeen hän lopettaakin keppostelun, koska hänet on alettu huomioida. Hänen haaveensa päästä Hokageksi ei karise, mutta sen motiivit muuttuvat: myöhemmin hän haluaa Hokageksi siksi, jotta hän voisi suojella läheisiään.

Narutolla on ulospäin suuntautuva persoona ja muuttaa siksi helposti ympärillään olevien elämiä. Kun hän esimerkiksi tapasi sarjan alussa Kolmannen Hokagen pojanpojan Konohamarun, hänen onnistui opettaa tälle, että kovalla työllä pääsee pitkälle. Kakashin mukaan tämä kyky muuttaa ihmisten elämät ja rohkaista heitä on Naruton "ainutlaatuinen kyky".

Muutoin Naruto on luonteeltaan melko temperamenttinen, naiivi mutta sitkeä. Hän oppii hitaasti jutsujen perusasiat, ellei niitä väännetä rautalangasta. Vaikka Narutolla on melkoinen ego, hän ei epäröi kysyä apua tarvittaessa. Naruto on myös oikea "toiminnan mies" ja melko harkitsematon. Varsinkin sarjan alussa hän hyökkäsi usein ajattelematta sen kummempia, mutta toisinaan hän ymmärtää suunnitella hyökkäyksensä ennen niiden toteutusta. Naruto teki sarjan alussa lupauksen itselleen, ettei tee mitään mitä joutuu myöhemmin pahoittelemaan. Hänen mottonsa onkin seuraava: "En koskaan syö sanojani, se on minun tieni ninjana!" (eng. "I never take my words back, that's my way of ninja!") Tilanteen vaatiessa, yleensä jonkun läheisen ollessa pulassa, Naruto osaa olla vakava ja tulla apuun välittömästi.

Naiiviuden lisäksi Narutolla on lukuisia lapsekkaita piirteitä. Hän esimerkiksi nukkuu päällään pyjama ja hassu musta myssy, jossa on silmät, hampaat ja se näyttää mursulta, ja hän pitää rahojaan sammakkomaisessa kukkarossa, jota hän kutsuu "Gama-chaniksi" (suom. sammakko-chan). Hän syö tuhottomasti raamenia, harrastaa erilaisten raamenien vertailua ja vierailee säännöllisesti Ichiraku Ramenissa. Hän tekee mielellään pervoiluun liittyviä piloja ja jutsuja, mitä Sakura paheksuu, eikä tilannetta lainkaan parantanut Jiraiyan tapaaminen. Naruto myös hymyilee lähes aina, mitä hän käytti lapsena surullisuutensa peittämiseksi. Narutolle läheisimmät ihmiset pystyvät tunnistamaan, milloin hymy ei ole aito.

Sarjan aikana Naruto toimii säännöllisesti tiiminsä kanssa. Alun kiistoista huolimatta Naruto pitää Sasukea kuin veljenään, ja Shippuudenin ajan Naruto tahtoo tuoda hänet takaisin Konohaan. Sakuraan taas Naruto on jo ollut pitkään toivottoman ihastunut, ja hän tekee lähes mitä tahansa tehdäkseen Sakuran iloiseksi ja onnelliseksi, vaikkei se olisikaan Narutolle itselleen eduksi. On myös huomattu, että Naruto puhuu myös paljon unissaan.

Ulkonäkö Muokkaa

Naruto newshot.png

Narutolla on keltainen, piikikäs tukka ja siniset silmät. Hänen kasvojensa tunnistettavin piirre on kuitenkin poskissa olevat "ketunviikset", jotka kielivät hänen sisällään olevasta kettudemonista. Aikahyppyä ennen Naruto sai usein kuulla siitä, että hän on lyhyt, mikä ärsytti häntä valtavasti. Hän oli luokallaan yksi lyhyimmistä ja jopa Hyuuga Hinataa lyhyempi. Aikahypyn aikana hän kuitenkin kasvaa valtavasti pituutta, minkä huomaa ensiksi Sakura joka sanoi, että Naruto on häntä itseään huomattavasti pidempi. Jopa Inuzuka Kiba sanoi, että Narutosta oli tullut "jättiläinen". Englannin Naruto Wikissä Narutoa kuvailtiin ennen aikahyppyä 145.3cm-147.5cm pitkäksi, ja aikahypyn jälkeen 166cm pitkäksi. Painoa Englannin Wikin mukaan Narutolla oli noin 40kg ennen aikahyppyä, ja taas tämän jälkeen noin 50 kiloiseksi. Naruto reagoi usein hyvin voimakkaasti ja innokkaasti mukaviin tilanteisiin kuten uusien jutsujen oppimiseen ja kuuman raamen-kulhollisen saamiseen, ja näissä tilanteissa hän usein virnistää leveästi ja kihisee tyytyväisenä. Aiemmin Narutolla oli myös tapana siristää silmänsä liki umpeen hämmentyessään, mutta se tapa on sarjan edetessä haipunut. Jiraiyan mukaan Naruto muistuttaa ulkonäöltään hämmästyttävän paljon isäänsä.

Päällään Naruto pitää ennen aikahyppyä oranssi-sinistä takkia valkoisella kaulareunuksella, jonka toisessa hihassa on valkoinen koristepyörre. Takin selkämyksessä on Uzumakin klaanin merkki. Hän myös piti oransseja housuja joissa oli shuriken-pidike oikeassa polvessa, sinisiä sandaaleja ja vihreitä kiikareita, ennen kuin Iruka Umino antoi pojalle sinisen ninjapäähineensä geniniksi ylennettyään.

9d86307c0138e16e19a3f7bbe509c678.jpg

Aikahypyn jälkeen, Naruto on hankkinut uudet vaatteet vanhojen käytyä liian pieniksi treenatessaan Jirayan kanssa. Naruton asu on periaatteessa sama kuin ennen aikahyppyä, mutta siniset osat ovat vaihdettu mustaan (ninjapäähine, takin yläosa, sandaalit).

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki